Cara buat duit sambil belajar - Nothing to Somethings

Cara buat duit sambil belajar

Tiada masa dan belum ada kelulusan, itu delema biasa bagi seorang pelajar yang ingin bekerja. Namun, tahukah anda sebenarnya terdapat beberapa jenis pekerjaan yang sesuai untuk dilakukan oleh pelajar. Ini kerana masanya adalah flexible dan boleh disesuaikan mengikut masa terluang.

Meskipun begitu, tidak ada pekerjaan yang boleh mendatangkan keuntungan tanpa perlu memerah keringat dan idea. Walaupun kerja tersebut mudah dan flexible, namun anda masih perlu korbankan masa dan tenaga untuk aktiviti lain. Bagi saya, tiada jalan mudah untuk berjaya. Semuanya perlukan usaha yang berterusan. Berikut saya kongsikan cara yang pernah digunakan oleh saya untuk mengumpul duit masa belajar.


1- Menulis blog

Menulis blog terbukti mampu menjana pendapatan. Jumlahnya pula bergantung kepada kepada usaha anda untuk menulis. Semakin banyak artikle ditulis, semakin tinggi jumlah pendapatan yang boleh dijana. Dalam hal ini, selagi blog anda dilawat oleh pembaca, anda akan menerima bayaran. Namun begitu, sebelum membolehkan blog anda menerima bayaran anda perlu memasang iklan berbayar. Antara iklan yang tinggi bayarannya adalah dari Google Adsense. Lebih menarik bayarannya dilakukan dalam matawang USD.


2- Menjadi dropship

Dropship sememangnya telah lama diperkenalkan dalam dunia perniaggaan. Bagi anda yang ingin meniaga tapi tidak mempunyai modal dan produk sendiri anda boleh mencubanya. Dalam hal ini, anda perlu mendaftar sebagai egen dengan bayaran yang sangat minimum (sekitar Rm10++ dan ada yang percuma).

Selepas mendaftar, anda hanya perlu iklankan produk yang ingin dijual. Anda boleh iklankan dimana-mana sahaja seperti FB dan instagram. Dalam hal ini, anda akan menjadi sebagai orang tengah untuk menerima tempahan dan semua urusan penghantaran barang akan dilakukan oleh pengeluar produk yang dijual. Dalam kata lain, anda tidak menyimpan apa-apa stok barang tetapi hanya menerima tempahan.

Keadaan ini, menjadikan anda selamat daripada risiko menanggung kerugian modal memandangkan anda tidak mengeluarkan apa-apa perbelanjaan untuk menjadi dropship (kecuali yuran pendaftaran sekiranya ada).


3- Personal shopper

Personal Shopper???
Bunyinya pelik tapi ianya juga terbukti mampu menjana pendapatan yang lumayan. Untuk menjadi personal shopper ianya tidaklah susah. Yang penting anda tahu keinginan pelanggan dan perlu melakukan sedikit kajian tentang kualiti barangan yang ingin dibeli. Meskipun anda lelaki, anda juga boleh melakukkannya. Ini kerana, sebahagian daripada pendapatan saya juga turut dijana daripada hasil aktiviti personal shopper.

Dalam hal ini anda boleh menjana pendapatan dimana-mana sahaja di dalam mahupun luar negara. Bagi saya, saya lebih suka membuka tempahan barangan dari luar negara memandangkan barangan tersebut boleh dibeli dengan nilai yang murah dan dijual dengan harga yang lebih mahal (tapi dibawah harga pasaran Malaysia).

Selain itu, sebagai personal shopper, saya boleh melancong sambil menjana pendapatan. Pernah satu ketika, hasil keuntungan daripada bukaan tempahan mampu menampung kos penerbangan saya ke Jepun sekitar RM1500.


4- Pengurus pelancongan

Ingin melancong tapi tidak mempunyai sumber kewangan adalah perkara biasa. Tidak terkecuali saya sendiri. Namun sekiranya anda minat melancong anda boleh gunakan minat tersebut sebagai cara untuk anda jana sumber pendapatan.

Dalam hal ini, caranya cukup mudah. Apa yang perlu, anda mainkan peranan sebagai pengurus pelancongan. Anda rancang semua aktiviti dan uruskan semua aktiviti tersebut sepanjang percutian termasuk membeli tiket penerbangan dan lain-lain. Dalam kata lain, anda adalah ketua kepada rombongan tersebut.

Sebagai ganjaran kepada hasil titik peluh anda merancang dan mengurus perjalanan, maka anda kenakan sedikit bayaran kepada ahli rombongan anda. Cara ini anda boleh lakukan secara kecil-kecilan melalui kenalan dan sebagainya.

Cara buat duit sambil belajar Cara buat duit sambil belajar Reviewed by Lah Mohd on 10:00:00 Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.